Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC5215182   Iniciació a la gamificació
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   2/5/2024 - 30/5/2024 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Somdocents
  
  
  
Tipus activitat   63SD Iniciació a la gamificació
  
Inscripció   07/01/2024 - 15/01/2024
  
Cost matrícula (Euros)   75
  
Descripció i   Metodologia:   Formació pràctica on podràs viure en primera persona una gamificació i experimentar els diferents elements motivadors d'aquesta. Aprendràs a diferenciar gamificació d’aprenantatge basat en jocs (ABJ) i mitjançant la vivència, entendràs millor el funcionament i utilitzaràs aquest coneixement per crear una gamificació senzilla pròpia que podràs aplicar directament a l'aula.
Revisarem com crear material, tant de manera analògica com digital. Explicarem d'on ve la gamificació, quins elements té i descobriràs que molt probablement ja fas servir coses que es considerarien gamificar i que amb aquesta formació podràs detectar, acompanyar d’altres i millorar-les per poder motivar més al teu alumnat i aconseguir això que vols ell.

Es tracta d'una activitat en format virtual que no requereix d'una sincronia en un horari determinat. Es treballarà en un entorn Moodle amb recursos textuals, virtuals i eines d'interacció amb els formadors de l'activitat formativa.
La difusió de l'activitat es realitza pel portal XTEC i la web de l'entitat formadora.
  
Objectius   - Entendre el funcionament de la gamificació i com ens ajuda a treballar mitjançant situacions d’aprenentatge simulant “situacions contextualitzades en entorns reals i significatius” com marca l'article 13 del Decret 175/2022, de 27 de setembre, d'ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica.
- Distingir entre gamificació i aprenentatge basat en jocs (ABJ).
- Distingir entre elements de joc: components, mecàniques i dinàmiques.
- Aprendre a seleccionar els components més adients per una gamificació en funció del context per promoure la motivació dels infants. Aspecte destacat a la majoria de les competències transversals i específiques del Decret 175/2022, de 27 de setembre, d'ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica.
- Aprendre a crear recursos per una gamificació.
- Aplicar els coneixements en la creació d’una estructura gamificada per fer situacions d’aprenentatge amb un context i reptes que despertin l’atenció de l’alumnat.
  
Continguts   Mòdul 1. Conceptes bàsics
Aquest mòdul aborda les teories de la gamificació com la teoria de flow de Mihaly Csikszentmihalyi, el framework Octalysis de Yu-Kai Chou o els tipus de jugadors de Richard Bartle. Es revisaran les diferències entre gamificació i aprenentatge basat en jocs. Plantejarem les bases de com es treballa a la formació fent ús de la plataforma de treball (Tichit) i com serà la narrativa de la experiència gamificada que viuran. Els participants exploren aquests temes i adquireixen coneixements fonamentals per entendre i aplicar la gamificació a l'aula. La interacció amb la plataforma Tichit permetrà una experiència pràctica i enriquidora per al personal docent.
- Definició de gamificació i com combina amb les situacions d’aprenentatge del currículum
- Teories de la gamificació
- Diferències entre gamificació i aprenentatge basat en jocs (ABJ)
- Conceptes bàsics de funcionament de la plataforma de treball
- Explicació pràctica de la narrativa de la gamificació

Mòdul 2. Elements de joc, mecàniques i dinàmiques
El mòdul es centra en l'explicació detallada dels elements motivadors que es poden fer servir en una gamificació i la creació d'elements de manera analògica i digital. A través d'aquest mòdul, els participants exploren i comprenen en detall els diferents elements que conformen una gamificació, com ara punts, nivells, recompenses i desafiaments. Tot inclòs en dinàmiques econòmiques que permeten “Afrontar els reptes plantejats de manera eficaç, equitativa i sostenible, en diferents contextos i situacions, reals o simulades, transferint els coneixements econòmics i financers necessaris.” tal com marca la competència específica 8 de l’àmbit d’emprenedoria del Decret 175/2022, de 27 de setembre, d'ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica.
- Elements, mecàniques i dinàmiques motivadores
- Programes que poden ser útils per crear recursos
- Creació d’elements per gamificar

Mòdul 3. Planificació d’una gamificació
Al mòdul es treballa el com s’ha d’estructurar una gamificació, l'anàlisi que s’ha de fer abans de començar la gamificació i com fer la tria d’elements en funció del context de la nostra aula i el que hem de treballar. Aquesta anàlisi ens permetrà trobar mesures organitzatives, metodològiques i curriculars que fomentin una educació inclusiva “per garantir la personalització de l'aprenentatge i l'èxit de totes les persones s'han de regir pels principis del disseny universal per a l'aprenentatge (DUA)”, tal com es fa èmfasi a l’article 3 del Decret 175/2022, de 27 de setembre, d'ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica, entre altres. A través d'aquest mòdul, les persones participants analitzen un context real o fictici per determinar els factors que més endavant l’ajudaran a triar els factors que millor motivació generin entre les persones amb les quals haurà de treballar.
- Estructura d’una gamificació
- Anàlisi de context i necessitats abans de la creació d’una gamificació
- Preparació de documentació de registre de la gamificació

Mòdul 4. Disseny d’una situació d’aprenentatge simple gamificada
El mòdul permet crear de manera pràctica una gamificació que permeti aplicar els conceptes treballats i comprovar que s’han adquirit les competències necessàries per dissenyar i dur a terme una gamificació. Aplicaran la gamificació i hauran de concretar les idees plantejades en el mòdul anterior, “dissenyant activitats i materials que permetin l'avenç de tots i cadascun dels i les alumnes.” com marca l'article 13 del Decret 175/2022, de 27 de setembre, d'ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica.
- Construcció dels recursos necessaris per dur a terme una gamificació
- Eines d’avaluació de consecució de l’objectiu plantejat
- Presentació de normativa a estudiants
- Cohesió mitjançant l’estètica (Aesthetics)
  
Formador/a   Iñaki Ibargoyen Vergara
  
Avaluació   Es realitza una avaluació continuada mitjançant les diverses activitats que el o la participant del curs farà a cada mòdul i per superar el curs serà necessari la valoració positiva de totes les tasques planificades en relació amb l'aprofitament de l'activitat formativa.
En finalitzar el curs, el o la participant del curs realitzarà un qüestionari de satisfacció per valorar l'activitat formativa. Amb aquests qüestionaris es revisarà i modificarà, en cas necessari, el contingut i desenvolupament de futures activitats.

MÒDUL 1
Activitat 1. Distingeix els elements d'un joc (fòrum)
Analitza el joc que hagis triat identificant els aspectes més bàsics (jugadors, accions, perfil que motiva...). ACTIVITAT D’ANÀLISI I RAONAMENT. Aquesta activitat té com a objectiu treballar l'anàlisi d'un joc que més endavant permetrà treure conceptes de jocs per aplicar-los a conceptes no lúdics.
Activitat 2. Reflexió sobre els tipus de persones jugadores (fòrum). ACTIVITAT DE REFLEXIÓ. Aquesta activitat té com a objectiu reflexionar sobre els models d'anàlisi de tipus de persones jugadores i com de vegades poden ser més adients o menys de cara a crear la nostra classificació per la classe.

MÒDUL2
Activitat 1. Diferència entre elements, mecàniques i dinàmiques (qüestionari). ACTIVITAT DE RAONAMENT I CONSOLIDACIÓ. Aquesta activitat té com a objectiu practicar l'anàlisi d'elements, mecàniques i dinàmiques per tenir una millor capacitat de fer-los servir en tasques futures.
Activitat 2. Creació de materials (rúbrica) (tarea, entregar captura pantalla)
ACTIVITAT D’APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA. Aquesta activitat té com a objectiu aprendre a fer servir les eines per crear de manera senzilla un element de la ludificació prioritzant la part pràctica de creació a la teòrica de personalització.

MÒDUL 3
Activitat 1. Context (tasca, pdf). ACTIVITAT D’APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA. Aquesta activitat té com a objectiu entendre el punt de partida i les necessitats o gustos dels infants de cara a crear una ludificació personalitzada per ells.
Activitat 2. Escull l'objectiu (tasca, pdf). ACTIVITAT DE RAONAMENT. Aquesta activitat té com a objectiu entendre per què de dur a terme una gamificació i facilitar l'avaluació d'aquesta.
Activitat 3. Selecciona els elements de disseny (rúbrica) (tarea, captura de pantalla). ACTIVITAT D’APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA. Aquesta activitat té com a objectiu practicar la selecció de components de disseny de la ludificació per poder triar els més adients.
Activitat 4. Publica la teva gamificació (fòrum). ACTIVITAT DE COMPARTIR. Aquesta activitat té com a objectiu potenciar la compartició de materials entre docents i l'aprenentatge entre iguals.

MÒDUL 4
Activitat 1. Crea els materials definitius (rúbrica) (tarea, captura de pantalla).
ACTIVITAT D’APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA. Aquesta activitat té com a objectiu crear els materials necessaris per poder crear una gamificació.
Activitat 2. Documentació amb normativa (rúbrica) (tarea, captura de pantalla). ACTIVITAT D’APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA. Aquesta activitat té com a objectiu practicar com presentar la informació als infants per tal que sigui entenedora i atractiva.
Activitat 3. Sistema d’avaluació de la gamificació (rúbrica) (tarea, captura de pantalla)
ACTIVITAT D’APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA. Aquesta activitat té com a objectiu la preparació d'un sistema d'avaluació de la ludificació que permeti aprendre i millorar cada vegada.
  
Requisits de  certificació   Per rebre el certificat amb la qualificació Apte és necessari realitzar totes les tasques del curs satisfactòriament i la realització del qüestionari de satisfacció.
  
E-mail   somdocents@somdocents.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 24/01/2024 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).